Пандемія коронавірусу внесла істотні корективи в роботу всіх підприємців України. Незважаючи на те, що підприємствам довелося боротися з раніше непередбаченою проблемою і майже миттєво змінити свою операційну діяльність, вони ще й відчули сильне соціальне навантаження — довелося нести відповідальність за підтримку працівників та медичної системи загалом.
Особливо важким був період з квітня по липень. Вимушене гальмування звичного ритму життя в країні було відчутне і в фінансовій сфері підприємств. Як свідчить статистичне опитування, близько 82 – 85 % компаній відчули значну втрату прибутку. При цьому найбільше постраждав малий бізнес, адже суттєві збитки на тлі відсутності фінансової підтримки максимально завдали удару саме по ФОП.
Тривала криза змусила підприємства працювати більш ефективно і швидко, що раніше навіть не можна було собі уявити. Однак в цей період багатьом ФОП вдалося систематизувати внутрішні процеси, розробити графіки безперебійної дистанційної роботи і здійснити правильний розподіл ресурсів. Той, кому вдалось зберегти свій бізнес у цей непростий для країни період, почав вже розробляти нову стратегію роботи в період після пандемії. Аналогічні зміни відбулися і в інших країнах світу.
Основна проблема, яку доводиться вирішувати сьогодні бізнесу – максимально швидка адаптація до ситуації та можливість перетворення поточних проблем в нове джерело розвитку свого бізнесу. Світові фахівці акцентують увагу керівників компаній на чотирьох основних концепціях швидкого відновлення та формування конкурентних переваг, кожну з яких ми розглянемо нижче.
Відновлення доходу
Середній та великий бізнес завжди мали більший запас міцності. Саме тому більше третини підприємств цього сектору, що відчули фінансову скруту, втратили близько 20 % свого доходу. В цей же час втрати малого бізнесу були значно більшими. Третина ФОП повідомила про втрату прибутку у розмірі 50 – 70 %. Ще близько 30 % підприємців скаржаться на значний ріст дебіторської заборгованості.
Для того, щоб відновитися до попереднього рівня, більшості компаній знадобиться майже рік, а дрібним підприємствам навіть до двох років. Відновлення докризових фінансових позицій і подальше зростання прибутку для компаній є основним пріоритетом. Зрозуміло, що можливості держави в аспекті фінансової допомоги для збиткових підприємств м’яко кажучи незначні, тому бізнесу в Україні потрібно буде розраховувати лише на власні сили та покладатися лише на власні можливості та креативність.
Підприємствам доведеться спланувати глобальну перебудову внутрішніх і зовнішніх процесів. І це не буде тимчасовим явищем, адже до минулого вороття вже не буде. При цьому нові радикальні рішення слід буде зробити у всіх системах: електронної комерції, маркетингу, продажів, планування, клієнтського сервісу, управління ризиками і т.п. Тобто зміни потрібні будуть у всьому, що має вплив на фінансові показники роботи компаній.
Переосмислення бізнесу
Сьогодні успіх багатьох підприємств залежить від креативності, гнучкості та стресостійкості. Велике значення при цьому має підбір команди працівників. Всім відомо, що основою любого бізнесу є люди і цей факт підтвердився в період кризи. Саме це підтверджується і тим фактом, що близько 80 % компаній зберегли свій основний персонал в старому складі. Нових працівників шукає не більше 10 % підприємств. Тобто бізнес усвідомлює, що люди є основою успіху та найцінніший актив.
Багато підприємств вбачає у своїх цілях не лише збільшення прибутку, але й максимальне задоволення потреб працівників, їх сімей та своїх партнерів. Все більша кількість людей звертає увагу не лише на певний сервіс або продукцію, яку вони обирають, але й на виробника, його рівень корпоративної культури, соціальну відповідальність, а також враховують допомогу суспільству в рішенні глобальних проблем. З часом ця тенденція буде суттєво посилюватися. Крім цього перед компаніями формується завдання визначити, що саме в майбутньому буде основним для клієнтів та максимально швидко адаптувати свої пропозиції під ці потреби.
Бізнес розглядає любі можливості підвищення ефективності та швидкості. Зокрема, в умовах карантину вдалося по неволі протестувати режим дистанційної роботи, яка на сьогодні стала глобальним трендом. Згідно результатів опитування стало відомо, що адаптуватися до дистанційної роботи вже готові всі компанії, включаючи ФОП, бо вона має значну перевагу – оптимізацію ресурсів підприємства. Стало відомо, що майже 60 % керівників компаній різних сфер діяльності активно розглядають варіант часткової зміни офісної роботи на віддалену. Парадоксально, але було підтверджено, що продуктивність роботи багатьох людей при віддаленому режимі вища майже на 25 %, ніж при звичній роботі в умовах офісу. Важливим аспектом є те, що люди економлять час, який витрачають на добирання до офісу. Також при віддаленій роботі можна підібрати більш досвідчених працівників, які живуть на значній відстані.
Зміна операційної діяльності
Під час зміни формату своєї роботи після пандемії covid-19 підприємства будуть намагатися зменшити дію зовнішніх чинників та потенційно негативних факторів на свою діяльність. Таким чином вже в найближчий час можливий розвиток нових технологій, що ґрунтуються на масштабній автоматизації виробничих процесів та виникненні нових цифрових рішень. Це спровокує утворення нових професій, які вимагатимуть постійного навчання працівників для освоєння hard skills & soft.
Бізнес очікують грандіозні зміни, що будуть вимагати миттєвого прийняття рішень і блискавичного планування. Потрібно буде працювати і жити за нових умов, тому планувати діяльність на рік або більше наперед буде просто неможливо. З іншого боку швидкість роботи буде безумовно і значною конкурентною перевагою, тому слід зрозуміти, високий темп з часом не щезне, а буде лише зростати додатково. Наступною важливою рисою можна вважати гнучкість, яка сьогодні й так притаманна багатьом підприємствам. Приблизно 50 % ФОП сьогодні активно зондують нові ніші для розвитку власного бізнесу, якщо сценарій подій надалі буде розвиватись негативно.
Фінансові збої, що були викликані довготривалим карантином, наклали вже свій відбиток на моделі поведінки підприємств і цей процес продовжиться. З метою утримання клієнтів фірмам потрібно буде розробити і пропонувати нові рішення, що будуть більш уніфіковані, персоніфіковані та пристосовані під клієнтів. Підприємства, які першими це усвідомлять, швидше за інших досгянуть успіху в період після карантину.
Посилення діджиталізації
Застосування нових цифрових технологій здатне значно покращити ефективність і швидкість керування виробничими процесами і продуктивністю, а також знизити витрати і збільшити попит. Сучасний бізнес ефективно застосовує нові технології для аналізу інформації та оцінки ефективності роботи, управління звітністю та автоматизації виробничих процесів. Розширення цих процесів стане основою переваги для багатьох фірм у новому висококонкурентному середовищі.
За минуле літо всі ми мали можливість спостерігати процес, коли навчання, робота і дозвілля перейшли у дистанційний режим. Саме тому буде цілком нормальним наслідком утворення нових ніш та швидка розробка нових продуктів, що буду користуватися в близькому майбутньому великим попитом. І причиною таких процесів буде саме пандемія. Сьогоднішній стан бізнесу безумовно потребує діджіталізації багатьох сфер і послуг, які донедавна працювали у звичному нам форматі. При цьому введення нових цифрових процесів та процедур вже є не додатковим комфортом, а життєвою необхідністю. Наприклад, в період карантину багато підприємств зіткнулися з суттєвим ускладненням отримання різного роду адміністративних послуг і дозвільних документів. Тому саме державні установи чекає швидке впровадження електронних послуг з використанням електронних засобів комунікацій.
Якщо ж в майбутньому такого роду форс-мажорні ситуації, яка склалася з covid-19, будуть виникати знову, підприємствам виробничої сфери і бізнесу загалом слід вже починати підготовку до роботи в кризовий період. Враховуючи все вищесказане, сподіваємося побачити потужний поштовх до бурхливого розвитку цифрових технологій вже в кінці цього року. До цього будуть спонукати запити великої кількості організацій та підприємств у всіх сферах діяльності. Цифрового формату набудуть відвідування офісів, документообіг, зустрічі та семінари, контроль за виробничими процесами та багато інших процесів. Все це допоможе заощадити кошти, час і зберегти здоров’я працівників.