Що на вашу думку змушує співробітників красти? Низький дохід, якась характерна особливість, притаманна нашому менталітету? Чи це не має ніякої національної прив’язки і, скоріш за все, пов’язано з окремими випадками звичайної клептоманії? Спробуємо розібратися з можливими причинами випадків крадіжок на підприємстві, які порівняно часто трапляються незалежно від форми власності та інших особливостей з боку працівників.
Що зазвичай крадуть і як це відбувається?
Види крадіжок бувають різні. Вкрасти можуть що завгодно: канцелярські товари, витратні матеріали, оргтехніку, продукцію, обладнання, ноу-хау, технологічні секрети.
Продукцію під реалізацію часто крадуть самі продавці, особливо якщо бачать певне потурання з боку керівництва. Якщо в компанії є дороге обладнання, її начальство стикається з проблемою спроб заміни запчастин і компонентів на дешевші аналоги. Більш дорогі деталі потім продаються на чорному ринку. Часто зустрічаються випадки, коли менеджери з продажу і звичайні продавці кличуть за собою своїх клієнтів при зміні місця роботи, позбавляючи компанію клієнтської бази. До крадіжки на підприємстві належать і незаконні бухгалтерські операції, метою яких є приховане списання деякої грошової суми.
Але найбільш неприємний вид крадіжки на підприємстві – це злодійство серед самих працівників. Це призводить до напруженої атмосфери в колективі, що зазвичай в тій чи іншій степені позначається на роботі компанії.
Причини крадіжок на підприємстві
▼ Низька заробітна плата. Заробляючи мало, працівники змушені шукати інші джерела доходу. При цьому такі джерела у більшості випадків бувають протизаконними.
▼ Елементарна жадібність. Буває і так, що зарплата працівників на хорошому рівні, а вони все одно намагаються що-небудь вкрасти. В такому випадку мова йде вже про особливості конкретних людей, і боротися з цим збільшенням заробітної плати просто неможливо.
▼ Борговий фактор. Буває і така причина спонукання – великі заборгованості змушують людину шукати додаткові джерела доходів для покрашення власного фінансового становища.
▼ Елементарна помста. Вкрасти щось на підприємстві може й працівник, який хоче помститись керівництву за минулі образи, або якщо він хоче підставити своїх колег.
▼ Промислове шпигунство. Так, сучасні реалії такі, що конкуренти ніколи не дрімають і в ряди співробітників цілком може потрапити їх людина. Тому потрібно перевіряти всіх кандидатів на ту чи іншу посаду при наборі працівників. Особливо це стосується тих, хто матиме доступ до комерційної таємниці підприємства.
Якщо спонукальним мотивом працівника, замішаного в крадіжці, є низький матеріальний достаток, таке ще можна виправити збільшенням заробітної плати. Робити це потрібно, звичайно, не на шкоду доходам компанії. Якщо рівень заробітку на підприємстві такий, що за таку зарплату ніхто не хоче виконувати запропоновану роботу, не варто дивуватися випадкам крадіжок з боку колективу. Тобто люди з низькою зарплатою будуть триматися за робоче місце заради стажу в трудовій книжці, паралельно шукаючи «ліві» доходи, що часто завдає шкоди підприємству.
Якщо ж причинами є заздрість, жадібність або помста, навряд чи можна вирішити проблему іншим шляхом, ніж звільненням такого працівника.
Як можна боротися з крадіжками на підприємстві?
▼ Відеоспостереження. Встановлення камер відеоспостереження дійсно допомагає боротися з крадіжками на підприємстві, особливо там, де є ризик викрадення товарних і матеріальних цінностей. Навіть сам вигляд відеокамер вже здатний відлякувати потенційного злодія.
▼ Строгий облік. Своєчасні інвентаризації, суворе оформлення документації і регулярні перевірки забезпечать відповідний результат.
▼ Угода про нерозголошення. Підписавши такий документ, працівник візьме на себе офіційне зобов’язання зберігати комерційні таємниці компанії. При порушення такої угоди його можна буде притягнути до адміністративної або кримінальної відповідальності.
▼ Інформаційна безпека. На підприємстві, де інформація є важливою складовою комерційної таємниці, створення відділу інформаційної безпеки є необхідним. Обов’язком працівників цього відділу буде захист інформації, клієнтської бази, персональних даних.
▼ Корпоративний дух. Внутрішня корпоративна культура – це не порожній звук. Прищеплення працівникам таких якостей, як чесне ставлення до праці, бажання працювати, сумлінність, зробить крадіжку в колективі неприйнятною. І хоча на формування корпоративного духу буде затрачено чимало часу, результат безумовно буде позитивний.
▼ Мотивація. Якщо враховувати і намагатися задовольнити потреби працівників, охопивши не тільки матеріальну, але й соціальну та психологічну складові, ризик втрати робочого місця для працівника буде переважати бажання отримати одноразовий незаконний прибуток.
Всі перераховані способи боротьби з крадіжкою на підприємстві мають свою ефективність. Однак стовідсоткову гарантію відсутності злодійства на підприємстві забезпечити не зможе ніхто. Тому розробляючи бізнес-план підприємства, потрібно врахувати можливі збитки від крадіжок, щоб на всяк випадок перестрахуватись від додаткових витрат.