Багатьох цікавить, чим займається менеджер з продажу. Він може сидіти в фейсбуці або вконтакті, грати в онлайн-ігри, в контр-страйк або сапера. Цим, до речі, багато менеджерів і займаються. Ще обов’язковою умовою зараз є ІБД (імітація бурхливої діяльності). А ви не знали, що таке ІБД? Ну тоді вам просто повезло, хоча в окремих випадках така імітація може бути досить і досить корисною. Однак, якщо поставити запитання про те, що робить успішний менеджер з продажу, відповідь буде дещо іншою.
Успішний менеджер з продажу займається трьома речами:
▼ Вчиться правильно аналізувати (як в грі Сапер);
▼ Розвиває навички у налагодженні стосунків (як у Facebook);
▼ Рухається та швидко діє (як у грі CounterStrike).
Аналіз – основа роботи менеджера з продажу
Аналіз починається далеко за порогом компанії. Розумний менеджер з продажу ще на співбесіді запитає про товар, компанію та умови продажу. Дуже поширеною вважається думка, що хороший продавець може продати холодильник ескімосам, однак це просто байка. Той, хто дійсно може продавати холодильники ескімосам, швидше всього поїде продавати їх папуасам. Адже непрактично витрачати сили на переконання в не очевидних речах, якщо можна трохи подумати і докласти зусиль там, де ці вони будуть набагато краще оплачені.
Аналіз на цьому не закінчується. Необхідно підготуватися до продажу. Вивчити можливі потреби покупців, характеристики товарів, стати на місце покупця, критично порівняти свій товар з конкурентами. Все це теж необхідний аналіз.
Далі буде тривати безпосередній процес продажу. Потрібно спостерігати за реакцією клієнта, розуміти те, що він говорить, чому він так говорить, чому відбувся продаж або чому він не відбувся. Також потрібно постійно аналізувати свої ефективні дії, спостерігати за іншими успішними людьми та правильно робити висновки. Також важливо запозичувати чужі методи та ідеї, на основі яких створювати свої.
Це все вкупі створює менеджер з продажу, який вміє аналізувати. Той, хто не вміє аналізувати, просто стукає в усі двері, повторює помилки та діє за шаблоном. Так можна домогтися деякого результату, але ніколи не стати зіркою з продажів.
Живе спілкування – основна частина будь-якого продажу
Ще буквально років 15 – 20 тому багато хто вважав, що через 10 – 15 років увесь менеджмент стане невиробничим. Тобто, на заводах працюватимуть автомати, а продажі будуть здійснюватися в системах електронних торгів, тому звичайному менеджеру з продажу не буде чим зайнятися. В ті часи багато хто повірив у цей міф. Однак тільки тепер стало зрозуміло, що це взагалі коли-небудь станеться. Справа в тому, що спілкування закладено в природі людини. Людина – соціальна істота, тому їй властиво взаємодіяти з іншими людьми. Суспільство рухається по піраміді Маслоу, що б не говорили. Визнання своїх заслуг, відчуття себе частиною групи, просто пізнання чогось нового – все це наша природа.
Багато хто приходить на роботу в тому числі заради спілкування. Змінюються форми: телеграми змінюються телефоном, телефон – соцмережами, а завтра це може бути вже ментальний зв’язок, але суть спілкування залишиться. Як тільки людина перестане потребувати спілкування, людство перестане існувати. Саме тоді й відпаде необхідність у менеджерах з продажу. Тому успішний менеджер з продажу ніколи не зводить розмови до виключно ділових, він завжди розвиває відносини, як всередині компанії, так і з клієнтами.
Що робить менеджер з продажу крім цього? Яким би розумним він не був, хоч би яким товариським не народився, є ще третя складова успіху і вона, можливо, найголовніша. Це складова, яка часом дозволяє не дуже аналітичним і нетовариським людям досягати досить значних результатів.
Наполегливість в досягненні поставленої мети
Уміння діяти, незважаючи на труднощі, настрій, ситуацію. Мені часто доводилося зустрічати людей, що володіють хорошою аналітикою, божевільною комунікабельністю, але так і не досягли великих висот. Їх основною проблемою зазвичай є те, що вони не могли цілеспрямовано пройти певний відрізок свого шляху. Дехто називає відсутність цілеспрямованих дій ліню, але це не зовсім так. Краще це назвати просто невідповідністю інтересів. Тож як домогтися відповідності та знайти правильний шлях?
Головне, щоб була дія, але буде взагалі ідеально, коли дія поєднується з аналітикою і відносинами. Якщо досягнення успіху розглянути як рух з точки А в точку Б, то аналітика – це розуміння де знаходиться точка Б, яку відстань необхідно подолати, які потрібні для цього ресурси. Відносини – це транспорт, на якому тобі доведеться рухатися, а дія – рішучість та докладання зусиль для досягнення точки Б. Необхідно також розуміння того, навіщо взагалі рухатися в точку Б, прикладати постійні зусилля для подолання маленького відрізка. Також слід розуміти ту радість, яка буде отримана при досягненні цієї точки.
Будемо сподіватися, що тепер у вас не буде виникати питання про те, чим займається менеджер з продажу. Звичайно, менеджер з продажу робить ще багато дій, але всі вони в рамках цих трьох факторів. Якщо ви хочеш стати справжнім професіоналом продажів, бажано відвідувати різноманітні професійні тренінги для менеджерів з продажу, на яких можна суттєво покращити свої навички.