Що потрібно для того, щоб з нуля створити своє агентство нерухомості? Наскільки це складно? Над цими питаннями замислюється значна частина ініціативних молодих підприємців. В першу чергу така думка виникає в той момент, коли люди купують квартири або власні будинки. При цьому людей цікавить, скільки можна було б заробити грошей, якщо стати посередником при організації таких процесів між продавцем і покупцем. Але частіше всього такий бізнес починають старі фахівці з нерухомості, які до цього працювали в агентствах і мають відповідний досвід, стаж і знання. Важливу роль відіграє і база даних клієнтів, яка формується роками.
Спочатку питання створення власного агентства нерухомості виглядає досить просто. Більшість підприємців вважає, що для цього достатньо винайняти офіс, купити меблі, оргтехніку і можна вважати, що агентство готове до роботи. Але доходу від такого підприємства не буде, бо не все так просто і легко, як багатьом з нас може здаватися.
Важливі моменти при створенні бізнесу в сфері нерухомості
Для початку зазначимо, що для виходу на ринок з торгівлі нерухомістю існують досить низькі вимоги, що призвело до частого утворення агентств, а це в свою чергу стало причиною дуже високої конкуренції в даній галузі. Іншими словами, такі організації майже кожен день відкриваються і закриваються. Якщо навіть врахувати той факт, що у великих містах України масово з’являють новобудови, заробити на продажу квартир щойно створеному агентству буде досить важко. І тут існує низка причин.
Першою причиною є те, що сьогодні існує дуже багато клієнтів, які бояться страшних історій про шахрайство агентств з нерухомості. Такі клієнти віддають перевагу відомим агентам і компаніям, що працюють на ринку вже тривалий час. Наступна причина – шахрайство самих клієнтів, а таких є в наш час досить багато.
Тобто справи щойно утвореного агентства нерухомості виглядають вже не так перспективно, якщо врахувати:
► відсутність популярності на ринку нерухомості;
► дуже висока конкуренція в даній сфері;
► велика кількість клієнтів, які бояться шахрайства нових компаній;
► багато досвідчених клієнтів намагаються обманути працівників агентства.
Витрати на рекламу та розвиток агентства
Якщо рішення про відкриття власного агентства все-таки було прийнято, спочатку знадобиться ефективна реклама. Спочатку виникне лише одна значна проблема – ніхто у місті не знає про існування компанії. Тобто максимум енергії та зусиль слід направити на створення іміджу агентства на ринку нерухомості. На перший погляд це може здатися легким завданням, але насправді рекламування компанії займе багато часу.
Часто зустрічаються випадки, коли початківці неправильно розрахували свої фінансові можливості і намагаються спочатку просунутися на ринку завдяки невеличким оголошеннями у безкоштовній пресі, що часто розповсюджується через поштові скриньки. І навіть якщо таке видання є досить популярним, маленький розмір оголошення буде вказувати читачам на низький рейтинг агентства нерухомості.
Хоча підприємців-початківців іноді можна в певній степені зрозуміти, адже на замовлення оголошень великого розміру просто не вистачає грошей. Справа в тому, що тарифи на рекламу в більшості газет досить високі, тому в якості компенсації можна розглянути інші види реклами, включаючи різного роду безкоштовні видання. Навіть для невеликого агентства нерухомості витрати на рекламу на перших порах можуть сягнути декількох тисяч гривень на місяць.
Бізнес-план і реєстрація нового агентства
Для організації бізнесу в даній сфері спочатку знадобиться підготувати значну кількість документів, та виконання обов’язкових процедур:
► оформлення ІПН;
► подання заяви на реєстрацію;
► встановлення підприємства на облік;
► оплата відповідних рахунків та держмита;
► виготовлення страхового свідоцтва;
► замовлення друку.
Якщо для створення агентства планується оформлення кредиту, в першу чергу доведеться скласти бізнес-план, визначитися з заставою по кредиту і отримати довідку про доходи. Тут слід сказати, що більшість банків неохоче кредитують нові підприємства, оскільки бізнес у сфері нерухомості потребує значних грошових вкладень, які повертаються через тривалий період часу. Тобто ризик для банків досить високий і потрібно докласти багато зусиль, щоб переконати його у вигідній пропозиції. Але навіть після оформлення кредиту і реєстрації агентства бізнесмену потрібно буде ще дуже багато зробити для вдалого старту.
Для відкриття агентства нерухомості потрібно знайти приміщення під офіс в місці, де кожен день перебуває багато людей. Однак він не обов’язково повинен бути розташований у центрі міста. Більш важливо, щоб поблизу знаходився великий житловий масив. Але якщо передбачається охоплення максимально широкої кількості населення, тоді варто обрати приміщення в центрі міста. Що стосується вартості оренди, вона може значно відрізнятися у різних будинках і районах міста.
Підбір працівників для агентства нерухомості
Потрібно знати, що репутація агентства нерухомості буде залежати не лише від витрат на рекламу. Тут не менш важливою буде і якість надання послуг клієнтам. Якість роботи працівників компанії тісно пов’язана з умінням спілкуватися, отже такі риси як витримка і толерантність будуть для ріелтора додатковим плюсом. Чому ж для працівника агентства така важлива витримка? Справа в тому, що дуже часто серед клієнтів трапляються люди, які намагаються пояснити різного роду сімейні обставини та розповісти історії з власного життя,. Їх потрібно уважно і спокійно вислухати, а в окремих випадках може довестись стати ще й психотерапевтом, проявивши відповідні моральні якості.
Значна кількість ріелторів стверджують також, що для просування агентства на ринку дуже важливе розповсюдження інформації серед знайомих та друзів, адже всі задоволені обслуговуванням клієнти завжди поширюють свої відгуки про роботу агентства серед оточуючих людей.
Пошук кваліфікованих агентів
На рахунок пошуку агентів ситуація виглядає досить цікаво. Ринок нерухомості великих міст України вже давно розподілений між великими агентствами нерухомості. Тому, щоб стати ріелтором, доводиться часто проходити конкурс або отримувати відповідну освіту за фахом. Що стосується невеликих міст, тут ситуація зовсім інша — ріелторів дуже мало, але й попит на такі послуги досить низький. Відповідно кваліфікація працівників у регіонах значно нижча, адже стати ріелтором може будь-хто, незважаючи на досвід роботи і знання.
Потрібно зазначити, що серед працівників регіональних агентств нерухомості часто зустрічаються такі, які встигають за рік змінити до десяти місць працевлаштування. При цьому вони викрадають базу клієнтів і самостійно укладають угоди. Тому при створенні нового агентства нерухомості бізнесмену потрібно остерігатися таких людей.
Які будуть спочатку доходи і на що розраховувати?
Для того, щоб хоча б приблизно розрахувати дохід агентства, не потрібно складних розрахунків. Найчастіше комісія ріелтора за надання послуг складає від 4 до 5 % від вартості операції з купівлі-продажу нерухомості. Слід також додати, що максимальний попит зараз спостерігається на однокімнатні невеличкі квартири, ціна яких останнім часом досить стабільна. Відповідно легко підрахувати заробіток від продажу такої нерухомості. Але в будь-якому випадку доведеться відрахувати окремо кількість квартир, продаж яких покриє витрати на створення ріелторського агентства з нуля.
Загалом окупність такого бізнесу і його рентабельність буде залежати від прибутковості, а вона залежить кількості операцій з нерухомістю. Якщо агентство складається всього з декількох працівників і займає одне невеличке приміщення, воно може окупитися буквально за пару місяців. На думку багатьох фахівців ринку нерухомості рентабельність бізнесу в даній сфері складає близько 80 %. Однак експерти з нерухомості кажуть, що цей показник є значно перебільшеним, а реальна рентабельність не перевищую 25 %.